Treenaaminen lomalla – uhka vai mahdollisuus?

Onhan nämä harmittavan lyhyitä – lomat siis! Itse odotin lomaa auringossa päiviä laskien ja pakkasin mukaan vain yhdet urheilukamppeet. Ajatuksena oli ainoastaan viettää rentoa aikaa rantatuolissa, korkeintaan kääntää kylkeä silloin tällöin. Mies saa levittää aurinkovoiteen, kunhan jaksan sen etsiä sen ensin kassistani.

Pari päivää ja niska jumissa. Vatsalla maatessa päätä ei pysty kääntämään oikealle. Se kiristää ja venyttää ihan liikaa. No, pidetään päätä sitten vasemmalla. Olisipa tuolissa aukko, johon kasvot voisi upottaa kasvot kohti maata!

Chillataan altaalla ystävien kanssa. Nyt kyljellään, kun ei jaksa istuu. Vatsallaan olokin käy alaselkään. Uuh, tästä kun pääsisi vielä ylös puhkumatta…

Kyljellään norkoilu ei ollut asennoista viisain. Vanha vamma vasemman käden kiertäjäkalvosimessa reistailee, ja paidan pukeminen täytyy nyt tehdä hartiaa käyttäen. Ei pysty nostamaan kättä olkavarresta.

Rantasandaalit, nuo läpsyttimet, jalassa mennään liian kuumaan aikaan kuljeskelemaan kauppoihin. Täällä etelässä kauppojen lattiat ovat liukkaat – maalattua betonia tai pölyisiä laattalattioita. Huomaan, että alan kääntyä taas lantio jäykkänä. Vasen polvi ei muista olla napakkana mukana, vaan meinaa pari kertaa luiskahtaa paikaltaan. Vanhoja vammoja nuoruudesta, jotka kaipaisivat jo liikunnan voitelua… Pitäisi muistaa olla tarkkana, tämä löysäily käy jo liikaa kroppaan.

Viimeistään oikean lonkan ja pakaran jumit laittavat minut taas sen tosiasian eteen, että lepo ei vaan ole hyvästä. Tietysti on hyvä relata, heittää vapaalle, päästää irti arjesta, mutta jo kaksi päivää paikallaan oloa tuntuu kipuna.

Loppulomasta kaipaan jo säännöllisiä treenejä. Sitä huippufiilistä, minkä liikunnan vapauttamat ”mielihyvähormonit” saavat aikaan! Kävelyt kukkuloille ja vaihtelevat maastot saavat kehon jälleen heräilemään unestaan.

Loma on ihmisen parasta aikaa – näin ainakin voisin kuvitella. Tai ainakin top-kymppiin se kuuluu varmasti! Viimeistään silloin on aikaa itselle, ja ehtii miettiä, mitä omassa arjessa tapahtuu. Ymmärtääkseni suurin osa irtisanoutumisista tapahtuu juuri lomien jälkeen eli valintoja mietitään suuressakin mittaluokassa.

Loma on sinun aikaa. On ihanaa olla ilman aikatauluja ja paineita. Itselle haluaa vain sitä parasta – liikunta on yksi niistä parhaista asioista, joita voit itsellesi antaa. Vanhat vaivat palaavat nopeasti ja hartiat painuvat kumaraan. Jotenkin myös tämä vatsa alkaa pömpöttää enemmän, kun treenien tuoma ”tunne” kropasta kaikkoaa. Jo yhdet ohjatut treenit viikossa pitävät yllä tuntumaa, eivätkä kolotukset pääse vaivaamaan. Itse näin ohjaajana sovelsin tietoja ylämäen kävelystä ja ryhdin korjaamisesta suoraksi ja aloin availla lantiota.

Työkaverini tulevat kyllä kutsumaan minua korkkiruuviksi, kun en ole viikkoon riittävän tarkasti fustrannut. Onnea on saada napakkaa ohjausta, ja tiedän oloni parantuvan jo yhden kerran jälkeen!

Moni ajattelee, että pitää lomalla taukoa treeneistä – miksi? Ehkä suurin syy on sovitut aikataulut. Merkintä kalenteriin, joka ”velvoittaa” saapumaan paikalle. Treenit koetaan jotenkin rajoittavana lomatekijänä.

Nyt kannustan miettimään, miten kävi edellisillä kerroilla – kasvoiko treenitauon aikana hyvä fiilis vai oliko treeneihin palaaminen jopa aika rankkaa?

Lomalla sinun on helpompi merkitä treenit kalenteriin, kun ei ole töitä. Treeneillä hoidat itseäsi, ja uskon, että myös nautit niistä levon aikana enemmän. Ei tarvitse miettiä, moneltako seuraavana päivänä on herätys tai onko sinulla aamu- vai yövuoro treenipäivänä.

Kun työt ja arki eivät paina, mieli on vapaampi ja moni asia vapautuu stressistä. Niinpä myös treeni menee paremmin perille. Tee siis näin: sovi ohjaajasi kanssa vaikka yhdet treenit viikkoon, ja huomaat, kuinka erilaista se onkaan – fustrata lomalla! ❤️

Jos mietit uuden harrastuksen aloittamista, suosittelen tutustumaan Fustraan. Salakavalalla treenillä saat tasaisesti kehittyvän, kivuttoman ja notkean vartalon. Voit treenata ikioman ohjaajan kanssa palkituilla menetelmillä ja turvallisissa käsissä.

Mikäli haluat kokeilla Fustraa, voit ottaa minuun yhteyttä tai varata tutustumistunnin sivuiltamme. Vaikka lomallasi, kun kerrankin on aikaa!

Liikunnallisin terveisin,

Sonja, 044-7391257,  sonja.rasanen@fustra.fi

Haluan tietää lisää