Fustra sopii kaikille

Työskentelin ennen Fustralle tuloa kymmenen vuotta ohjaajana ja valmentajana liikunta-alalla. Viimeiset neljä vuotta toimin yksityisenä ammatinharjoittajana ja olin muun muassa miesten salibandyliiga- ja naisten jääkiekkoliigajoukkueen fysiikkavalmentajana. Mikä sai minut sitten kiinnostumaan Fustrasta? Fustra sopii niin 40 vuotta toimistotyötä tehneelle ei-liikunta-aktiiville kuin huippu-urheilijallekin. Haluan auttaa jokaista ihmistä liikunnan avulla, ja Fustra tarjoaa tähän mahdollisuuden. Mutta miten se on mahdollista?

Syyt kehon virheasentojen takana ovat erilaiset, kun verrataan vasta liikunnan aloittanutta ja kokenutta konkaria. Ongelmia pystytään kuitenki hoitamaan samoin keinoin – oikean liikkeen avulla. Vähemmän liikkuneella ihmisellä keho lähtee esimerkiksi jossain vaiheessa painumaan kasaan liian vähäisen liikunnan ja liian pitkään kestäneiden staattisten asentojen takia. Urheilijan kroppa puolestaan saattaa kuormittua liian yksitoikkoisesta harjoittelusta, ja kehon jokin paikka voi ajautua ylikuormitustilaan, kun kroppa ei ole kokonaisuudessaan tasapainossa. Molemmissa tapauksissa lopputuloksena on erilaisia kireys- ja kiputiloja.

Tästä syystä kaikkien on hyvä aloittaa harjoittelu sellaisilla liikkeillä, joiden avulla keho saavuttaa tilan, jossa on mahdollista toteuttaa haastavampia ja toiminnallisempia liikkeitä puhtaammin ja tehokkaammin. Kuntoilija tavoittelee kunnon kohenemisen lisäksi terveempää kehoa, kun taas urheilijalla tavoitteet ovat usein enemmän voimantuoton parantamisessa ja suorituksen taloudellisuudessa. Tätä harjoitusvaikutusta halutaan siirtää lajisuoritukseen – vammojen ennaltaehkäisyä ja kiputilojen poistoa tietenkään unohtamatta. Vaikka huippu-urheilu on usein todella kaukana terveysliikunnasta, niin mielestäni Fustra on loistava tapa haastaa urheilijat tekemään tehokasta oheisharjoittelua loukkaantumisia ennaltaehkäisten.

Monet Fustra-liikkeet saattavat näyttää helpommilta, mitä ne todellisuudessa ovat. Kuntosalilla meitä tuijotetaan välillä edelleen siihen tyyliin, että mitä hyötyä tuosta kepin heiluttelusta voi olla? Voin kertoa, että Fustra ei todellakaan ole pelkkää kepin heiluttelua! Monet puntti-Penat muun muassa voisivat saada nostettua suorituspainojaan huomattavasti, jos he keskittyisivät lämmittämään ja avaamaan kroppansa niin, että painot eivät nousisi liian kireällä kropalla, väärällä tekniikalla ja liian pienellä liikelaajuudella. Se tajutaan yleensä vasta silloin, kun jotain kropassa menee rikki.

Kun keho on saavuttanut tasapainotilan ja kireydet loistavat poissaolollaan, jatkotasot haastavat kenet tahansa niin kestävyyden, voiman, räjähtävyyden kuin ketteryydenkin osa-alueilla. Sisältö määräytyy asiakkaan tavoitteiden ja tarpeiden mukaan. On tärkeää tiedostaa, että Fustra ei ole ainoa hyvä tapa harjoitella, vaan sen lainalaisuuksia on hyvä monistaa muuhunkin tekemiseen. Tukilihasten käyttö arjessa ryhdin ylläpitämiseksi on hyvä neuvo kaikille. Myös muissa lajeissa ja harrastuksissa kannattaa pyrkiä puhtaisiin liikesuorituksiin ja oikeiden lihasryhmäketjujen aktivoitumiseen oikeassa järjestyksessä. Kireyksien ja asentovirheiden takia tuki- ja liikuntaelimistö kärsii aina väistämättä, ja tällöin Fustralla on paikkansa – kaikille.

 

Ystävällisin terveisin, Fustra-ohjaaja Timo Lumivaara

Haluan tietää lisää