5 faktaa Fustra-ohjaajan työstä – Voisiko tämä olla sinun juttusi?

Vantaalaisella kuntosalilla riittää jo keskipäivän aikaan treenaajia. Yksi juoksee matolla, pari venyttelee, useampi treenaa laitteiden tai painojen avulla – ja yksi kyykkää peilin edessä Fustra-ohjaaja vieressään.

Fustra-harjoittelussa kiinnitetään erityisesti huomiota liikkuvuuden parantamiseen, keskivartalon vahvistamiseen sekä kehon virheasentojen korjaamiseen. Harjoittelumuoto on UKK-instituutin tutkima ja tutkitusti tuloksekkaaksi osoitettu. Ideana on, että liikkeet aktivoivat juuri oikeita lihaksia. Treenaaminen parantaa ryhtiä ja poistaa muun muassa niska-hartiaseudun kiputiloja.

Fustra-ohjaajat ovat tuttu näky jo monella salilla, sillä harjoittelumuodon suosio kasvaa vauhdilla. Tämän myötä tarvitaan myös uusia ohjaajia. Duunitorin toimittaja istahti salin aulaan Fustra-ohjaaja Risto Turusenja Fustra-koordinaattori Elisa Leinosen kanssa, jotka listasivat faktat työstä. Lue alta, voisiko Fustra-ohjaaminen kenties olla sinun juttusi.

1. Henkilökohtaiset asiakassuhteet varmistavat onnistumisen

Työ on yksilöohjaamista, jossa ohjaajalla on tukena valmis vahva konsepti. Saman asiakkaan kanssa tavataan yleensä muutaman kerran viikossa. Juuri tässä piilee konseptin menestys: asiakas saa henkilökohtaista tukea, ja tapaamisia on useammin, kuin vaikkapa personal trainerin kanssa. “Yllätyin alussa siitä, kuinka hyvin niitä tuloksia syntyy, kun tekee tietyn ohjeen mukaisesti. Uskoin toki tuotteeseen alusta alkaen, mutta konkreettiset tulokset yllättivät silti”, Elisa kertoo.

“Konkreettisen tuloksen näkeminen on kiehtovaa ja palkitsevaa.”

Tyypillisellä Fustra-ohjaajalla on liikunta-alan, hierojan tai esimerkiksi fysioterapeutin koulutus, kuten Ristolla, tai vahva kilpaurheilutausta, kuten pika-aitoja arvokisatasolla juosseella Elisalla.

Risto näkee työssä paljon yhtymäkohtia fysioterapeutin työhön, minkä vuoksi hän ohjaajaksi alunperin hakikin: Haetaan hyvää ryhtiä ja opetellaan käyttämään oikeita lihaksia ja pyritään saamaan asiakkaat parempaan kuntoon ja kivuttomammiksi.”

“Minua viehätti tässä se, että kun olin oman urheilu-urani puitteissa pitkään tehnyt tämänkaltaisia asioita, jotka edesauttavat omaa kehittymistä lajissani, niin Fustrassa kaikki on paketoitu selkeään konseptiin, joka on tarjolla kaikille kuntoilijoille”, Elisa puolestaan kertoo. 

Asiakkaita ohjaajilla on laidasta laitaan – liikuntaharrastusta vasta aloittelevista jopa ammattiurheilijoihin. Osa haluaa pudottaa painoa, osa päästä eroon kiputiloista ja osa esimerkiksi optimoida treenaamistaan.

2. Myynnillinen asenne on tärkeä ominaisuus

Liikunnallisen taustan lisäksi hyvän Fustra-ohjaajan tekee myynnillinen asenne. Omat asiakkaat hankitaan tässä työssä pääosin itse, ja asiakashankinnassa on oltava aktiivinen ja oma-aloitteinen. “Myynnillisyys on hyvin olennainen osa tätä työtä. Jos se ei kiinnosta tippaakaan, on asiakkaita hyvin vaikea saada”, Risto sanoo.

“Pitää olla halua myydä, tahtoa onnistua ja tietynlaista myynnin nälkää”, Elisa lisää. Fustra-ohjaajat myyvät tuotetta omien persoonallisten vahvuuksiensa ja laadukkaan ohjaamisen avulla. “Sinulla on taustalla vahva ja toimiva tuote, joka edesauttaa asiakashankintaa ja myyntitilanteita.”

“Jos ei myynti kiinnosta tippaakaan, tämä ei ole oikea ura sinulle.”

“Meillä on tietty myynnin polku, jota noudattamalla pääsee yleensä hyviin tuloksiin. Toki se riippuu ihan tyypistä, että kuinka nopeasti saa kiinni työn luonteesta”, Elisa kertoo.

Tyypillinen asiakassuhde lähtee liikkeelle siitä, että asiakas tulee tutustumaan Fustraan harjoitusmuotona, jonka jälkeen asiakkaan kanssa tehdään suunnitelma harjoittelun jatkosta ja etenemisestä. “Fustran esittelytilanteet ovat palkitsevia erityisesti silloin, kun asiakkaan saa oivaltamaan oman kehonsa uudella tavalla.”

“Pitää olla sellainen ideapankki koko ajan auki, että mistä sen asiakkaan voisin saada”, Elisa sanoo. Kun asiakaskunta kasvaa, asiakashankinta helpottuu, kun omista asiakkaista saa myös suosittelijoita.

3. Onnistumiset palkitsevat

Moni asiakas hakeutuu Fustra-harjoittelun pariin esimerkiksi halutessaan pudottaa painoa tai päästäkseen eroon kiputiloista. Palkitsevinta työssä on kummankin haastateltavan mielestä asiakkaiden tavoitteiden saavuttaminen.

“Se on aina mahtavaa, kun löydetään Fustran kautta sopivat harjoitteet kaikille. Jopa sellaisille asiakkaille, jotka vaikuttavat ehkä alussa siltä, etteivät he olisi niin kiinnostuneita treenaamisesta”, Risto kertoo.

“Ihania ovat myös ne asiakkaat, jotka ovat olleet asiakkaita jo pitkään ja sanovat, etteivät he aio ikinä lopettaa, kun tämä on niin täydellinen tapa treenata”, Elisa hymyilee.

4. Oman kalenterin saa suunnitella itse

Fustra-ohjaaminen on niin sanottu vapaa-ajan ammatti: ohjaajat ovat töissä silloin, kun asiakkaat ovat vapaalla. Tähän on varauduttava, mutta toisaalta: oman kalenterin saa suunnitella itse. “Voit mahdollisuuksien myötä tehdä aamua, iltaa, päivää… ihan miten itse asiakkaiden kanssa ajat sovit”, Risto sanoo.

“Arvioisin, että noin 90 prosenttia työajasta on asiakasohjaamista, 10 prosenttia kaikkea muuta, kuten asiakashankintaa.”

Parhaiten työssä pärjää Elisan mukaan kokoaikaisena, sillä omassa työympäristössä kuntosalilla kannattaa olla mahdollimman paljon esillä.

5. Koulutukset tukevat ammatillista kehittymistä

Jokaisen Fustra-ohjaajan ura starttaa kaksi viikkoa kestävästä peruskoulutuksesta. Koulutus on lyhyt, mutta intensiivinen, jonka vuoksi Fustra-ohjaajaksi haluavalla on hyvä olla aiempaa kokemusta liikunta- tai terveydenhoitoalalta. Peruskoulutukseen kuuluu myös myyntikoulutus, joka auttaa pääsemään alkuun asiakashankinnassa.

Oppiminen ei pääty peruskoulutukseen, vaan ohjaajat pääsevät myös monipuolisiin jatkokoulutuksiin, jotka antavat lisää eväitä menestyksekkäälle Fustra-ohjaajan uralle. “Myös myyntipuolta kehitetään tarjoamalla myyntikoulutuksia”, Elisa kertoo.

Tukea kehittymiseen saa myös omalta esimieheltä ja tiimiltä, Risto nostaa esille: “Mahdollisten ongelmien kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan tiimiltä saa aina tukea. Meillä on hyvä tiimi ja Fustra-yhteisö, jossa on hyvä henki ja jossa autetaan muita. Vaikka ohjaustyö on itsenäistä, olemme osa työyhteisöä.”

Hae Fustra-ohjaajaksi! https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/5050708

Haluan tietää lisää